Friday, January 15, 2010

DIARIKU.......

DIARIKU 2010…………..BAGAIMANAKAH 2020 nanti

Assalamualaikum …seindah madah,
buat teman hilang gundah ,
tirai 2009 berlabuh sudah,
kini harapan menggamit indah ….

Dunia berputar tanpa kita sedari telah matang bumi ini, begitu juga dengan diri kita mungkin semakin jauh mengembara dan menimba khazanah di dunia ini….moga kepulangan kita nanti di dalam husnul khatimah……yg datang tanpa kita sedari walau sekelip mata….

Tersingkap tabir 2010 terlihat 2020…adakah usia kita masih panjang ketika itu? Atau telah kembali kepadaNya. Insafi diri dan bekerja dan berusahalah untuk memetik hasil untuk kedepan ataupun kembali ke singgahsana yang abadi…
Sering saya tebayang ….. bagaimanakah diri saya suatu hari nanti? Hanya Allah yang tahu perkara yang ghaib itu…..Namun sebagai orang yang beriman ,azam dan tekad harus kita teguh agar hati kita thabat untuk kekal dibawah keredhaannya.

Doa yang berterusan dan usaha yang semaksima mungkin perlu kita siapkan moga corak dunia, Negara,pemerintahan,masyarakat dapat dikoordinasikan dalam nuansa islami yang merupakan misi dan visi kita sebagai mata rantai perjuangan yang mendamba tertegaknya Islam di dunia ini.

Pasti kita semua mengharapkan satu hari nanti akan lahir shaf-shaf pemimpin Negara Islam yang gah hebat merajai dunia tetapi kerdil di hadapan Allah… Moga impian kita ini akan dikabulkan Allah..Amin.Seandainya Allah memberi kita peluang biarlah diri kita menjadi antara bata-bata yang mengukuhkan bangunan yang dipayungi rahmat Allah.

Beberapa ketika lalu saya membaca beberapa lembar artikel yang membahaskan prinsip-prinsip yang menjadi dasar kepada seseorang yang tulus membimbing manusia mengenal Tuhannya.Jadi di bawah ini saya list sebagai point kita berfikir? Dan merencana membuat persiapan.Walaupun tak seberapa tapi cuba kembangkan dalam diri kita agar watak-watak ini terhias dalam diri yang ingin bersama di jalan Allah.Apa yang baik ambillah dan buruk jadikan pengajaran.

Moga diriku dan sahabat2 sentiasa dipandu ALLAH..Sesungguhnya kami lemah ya Allah….Jadikanlah catatan ini menjadi peringatan buat diriku untuk kebaikan dunia dan akhirat…..wallahua’lam….

Gunakanlah dasar-dasar ini sebagai panduan untuk mencorak, mengemudi dan menyusun strategi –strategi dalam mengajak manusia ke arah kebenaran .Andai satu hari ada waktu ingin saya kongsikan …agar bersama-sama kita renungkan….
1.As-Syumuliyah
2.Al-Ishlah
3.Al-Syar’yah
4.Al-Wasathiyah
5.Al-Istiqamah(Komit dan Konsisten)
6.Al-Numuw wa al- Tathawwur ( Tumbuh dan Berkembang)
7.Al-Tadarruj wa Al-Tawazun (Bertahap,Seimbang dan Profesional)
8.Al-Aulawiyat wal Ashlah
9.Al-Hulul(Solusi)
10.Al-Mustaqbaliyah (Orientasi masa depan)
11.Al-‘alamiyah (Bagian dari dakwah sedunia)

No comments: