Wednesday, May 13, 2009

Sharing And Giving




Alhamdulillah.Hari ini nyawa kita masih lagi berdenyut dan masih bernafas.Namun nafas dan hayat dunia hari ini semakin sesak, berkecamuk seolah-olah setiap yang berlaku ada onar dan ada perancangan.Bermula di sekitar lingkungan kita seterusnya berkembang di serata tempat ,negara mahupun dunia ini. Sungguh hebat kekuasaan Allah.


Pertama saya mengajak kalian agar meletakkan segala sesuatu itu punyai kewajiban ke atas diri sendiri dan orang lain.Dari upaya diri yang terorganisir dengan kawalan hidup yang mengarah ke satu matlamat yang pasti serta mencari sesuatu yang abadi akan tercetus di fikiran dan prilaku yang indah dan cantik. Manusia boleh memperlakukan apa saja di dunia ini, tetapi samada berakibat baik atau tidak.Jiwa dan hati “control system” yang saya rasa paling inti bagi setiap manusia, jadi didiklah jiwa dengan input-input yang bersumber dari pokok setiap ketinggian dalam hidup ini iaitu “niat” biar dari manapun keadaan dan latar belakang sebelumnya segala perlakuan pada hari berikutnya iaitu hari esok lebih baik dari hari ini.


Percayalah kalian pencerahan dan i’tiqad kebersihan jiwa ini pasti mengundang “two power” kekuatan bersosialisasi di dunia dan seterusnya kekuatan yang menjurus diri mengejar kebahagiaan hakiki.Bagi merebut ini kita semua berhijrahlah dari segala sikap yang negatif kepada positif atau tanamkan mahmudah di hati dan hilangkan mazmumah yang merajai. Semoga diriku dan semua selamat mengharungi cabaran dan dugaan dengan terus bermujahadah.


Cita-cita atau berjiwa besar harus kita didik dan kita kongsikan bersama –sama sahabat supaya kita dapat menjalani ini hidup ini dengan matlamat dan fokus yang jelas. Sedarlah kita perlu terus laju bergerak dan memacu kedepan agar apa yang kita usahakan membuahkan hasil.Contohnya kita terus menyebarkan nasihat-nasihat kepada sahabat yang mungkin terlupa ,walaupun tidak diendahkan namun usaha dan harapan ke arah kebaikan telah disampaikan. Mudah-mudahan hikmah yang tiba.Kesimpulannya teruskan beramal walau sedikit.Hanya Allah yang menilai perbuatan itu.


Akhirnya dalam diri manusia ini telah diketahui satu kejadian yang sangat unik yang harus kita hargai penciptaannya.Jadilah seorang yang sentiasa berada di bawah payung lindungan Allah.Mudah-mudahan kita terus menang dan beroleh kenikmatan abadi . Satu kata yang dapat saya kongsikan yaitu:تقوى
Tawadhu’+Qanaah+Wiqayah+yakin.


Walaupun kata ini simple tapi seandainya kita dalami dan fahami sebenarnya satu dasar yang menjuruskan kita sentiasa terpandu dalam kehidupan.Walaupun ianya satu kata ,saya harapkan sahabat-sahabat mendapat manfaat dan semangat …

………SEBARKAN DAKWAH DAN TERUSKAN PERJUANGAN ISLAM………
ISLAM FOR ALL

No comments: